A külgazdasági miniszter büszkén jelentette ki kedden, hogy sikeres volt a "keleti nyitás" azon célkitűzése, hogy a távol-keleti országok európai üzleti terjeszkedésének regionális központja Magyarország legyen. Nagy baj, hogy a Fidesz-kormány nem gondolja úgy, hogy ennek alapja csakis a magyar nemzeti érdekek erőteljes érvényesítése lehet.
Az elmúlt néhány hét eseményei, különösen a titkosításokkal is olajozott gigaberuházás, a Budapest-Belgrád vasútvonal kínai hitelből történő fejlesztésére hagyatkozva soroljuk fel, hogy miért nem a nemzet érdekeit szolgálja a kormány politikája.
· Az Orbán-kormány számára a "nemzeti buszgyártás" korábban beharangozott felélesztése eddig abban nyilvánult meg, hogy a megrendelésekért küzdő gazai gyártók által befizetett adóból egy kínai buszgyártó cég magyarországi megtelepülését támogatta.
· A magyar adófizetők fogják megfizetni a Budapest-Belgrád vasútvonal hazai szakaszának fejlesztésére biztosítandó kínai hitel törlesztését, ezért nem igaz, hogy kínai finanszírozásban történik majd a beruházás.
· Semmiféle olyan információink nincs, hogy a kínai fél garanciát vállalna a hatalmas összegből megvalósuló fejlesztés nyomán a vasútvonal kihasználására, így a pályahasználati díjra alapozott megtérülés szinte értelmezhetetlen, a megvalósíthatósági tanulmány titkosították. A kínaiak nem vállalnak kockázatot, amihez a magát "nemzetinek" hazudó kormány asszisztál.
· Mivel a kínai hitelt a magyar adófizetők fogják törleszteni, ezért a megvalósításban érthetetlen a kínaiak szerepvállalása. A szereplők egy vegyesvállalatot hoztak létre a vasútvonal felújítására, amelyben mindössze 15%-os a MÁV részvételi aránya. Tehát a kínaiak által dominált cég fogja kiválasztani a tervezőket, kivitelezőket, ez a cég fogja elvégezni a projektmenedzsmentet.
· Jelentős a távolság az immár a kínaiak által üzemeltetett pireuszi kikötő felé, ami rontja a tengeri szállítás versenyképességét. Magyarország számára ez nem kiemelt jelentőségű tengeri kikötő. A kínaiak ugyanakkor – az építéssel megszerzett referenciák mellett – szállítási útvonalhoz jutnak. A vasútvonal hazai hálózati szerepe nem indokolja azt, hogy ilyen hatalmas összeget költsünk a felújítására. A projekt így szinte kizárólag Kína érekeit szolgálja.
Orbán Viktor kijelentési alapján tudjuk, hogy a magyar kormány hatalmas hitelkeret biztosításával támogatja a pireuszi kikötő konkurenciáját jelentő – és hozzánk lényegesen közelebb fekvő – koperi kikötő felé vezető vasútfejlesztést. A két fejlesztési cél ugyanakkor egymással ellentétes, egymással konkurens szállítási útvonalakat támogat.
· Magyarország gazdasága számára nem a logisztikai "fordítókorong" szerep jelentheti a kitörést, ezért sem elfogadható, hogy ekkora árat fizetünk érte. Az ügy kapcsán Magyarország ellen kötelezettségszegési eljárás indulhat, továbbá a hatalmas hitelfelvétel alkotmányellenes módon növelné az államadósságot.
Az LMP szerint az érdekeinket az szolgálná, ha a külföldi beruházások, és az így megvalósuló fejlesztések a hazai igényeket szolgálnák, és a lehető legnagyobb arányban vehetnének ezekben részt a kormányzati hátszél nélkül, tisztességesen versenyző magyar szereplők.
A kormány keleti nyitása nem ezt a célt szolgálja, továbbá súlyos károkat okoz Magyarországnak az indokolhatatlan gigaberuházással, miközben ismét csak távolabb került a hazai, főleg vidéki közlekedési infrastruktúra felújítása, és nem valósul meg a nemzeti buszgyártás felélesztése sem.
Keresztes László Lóránt, közlekedéspolitikai szakszóvivő, országos elnökségi tag - OS
Fotó: pécsma.hu