Az ellenzék és a civilek zúgolódnak - fizetős lesz az M0? |
2014-12-14 09:04:07 |
Az ellenzék, de a civilek körében is, erős felháborodást keltett az a legújabb, kormányzati tervezet, hogy díjfizetésre kötelezzék az M0, és az autópályák fővárosi bevezető szakaszait. Jávor Benedek EP képviselő úgy véli: „A budapesti körgyűrű bevonása a fizetős rendszerbe, a miniszterelnök állításával szemben, rossz a magyaroknak, ez igenis az agglomeráció megadóztatása, súlyos károkat okoz a budapestieknek és a környékbeli településeken élőknek. A miniszterelnök mondataival ellentétben nem hogy nem uniós kötelezettségekből fakad, de éppen hogy ellentétes az európai elvárásokkal. Egyetlen célja a pénzszerzés. Magyarországgal szemben az EU jelenleg is kötelezettségszegési eljárást folytat, mert, a főváros levegőminősége évek óta rosszabb az uniós elvárásoknál – évente több ezren halnak meg idő előtt. A helyzet javítását célozná a már megígért belvárosi behajtási díj, amit a városvezetés évek óta szabotál. Ehelyett vezetik be a káros, értelmetlen, a budapestieket és az agglomerációt sarcoló útdíjat. Az emberek egészségét veszélyeztető, felesleges, pusztán a rémült pénzszerzést célzó vergődés helyett átgondolt, felelős kormányzásra lenne szükség. Ez Orbán Viktornak szemmel láthatólag nem megy, ideje abbahagyni az egészet.” A DK felháborodásával a fővárosi közgyűléshez fordult, ennek összehívását követeli. Álláspontjuk szerint, ha ezek az utak nem használhatóak szabadon, fizetés nélkül, az egész főváros megbénulhat, hiszen a városon belüli közlekedés ezek nélkül az utak nélkül elképzelhetetlen.
A Budapesti és Pest Megyei Mérnöki Kamara közleményt adott ki annak okán, hogy a tervezett döntés hatásaival kapcsolatos szakmai anyagok nem ismertek, ezzel együtt, szakmai fórumokon megvitatásra sem kerültek. Az sem ismeretes, hogy a tervezett intézkedés milyen támogatási aránycsökkentést okoz különböző útügyi fejlesztésekre fordított uniós források felhasználásánál. Az intézkedés alapvetően ellentétes a városokat tehermentesítő elkerülő utak építésének céljával. Az elkerülő és a bevezető autópálya szakaszok fizetőssé tétele döntően a városi és város környéki forgalmakat érinti, súlyos változásokat okozhat a városok és agglomerációjuk forgalmában, különösen pedig Budapest és az M0 autóút környezetének közlekedésében.
A város körüli gyűrűk feladata elsősorban a városi belső úthálózat tehermentesítése a forgalomtól és a környezeti károktól. Ennek fizetőssé tétele az alsóbbrendű úthálózat indokolatlan (és szükségtelen) többlet terheléséhez vezethet, melynek az nem tud eleget tenni. Amennyiben a díjfizetés bevezetésének kompenzálására kerül a megyei matricák bevezetése, úgy a megnevezett cél elérése (a bevételek 39 Mrd forinttal történő növelése) kétséges és lehetséges, hogy az intézkedés az összességében beszedett díjak csökkenéséhez vezethet.
A Mérnöki Kamara javasolja az intézkedés hatásainak részletes forgalmi-, gazdasági-, környezetvédelmi-, közlekedésszakmai vizsgálatát és társadalmi megvitatását valamint a bevezetés elhalasztását az eredmények megismeréséig, különös tekintettel a Főváros esetében a közeljövőben várhatóan bevezetésre kerülő "dugódíj"-ra. A Budapesti és Pest Megyei Mérnöki Kamara és az MMK Közlekedési Tagozata minden szakmai előkészítő munkához felajánlja segítségét és együttműködését a kormány számára.
Forrás: MTI Fotó: Atv
|