A kormánynak nincs felelős közlekedéspolitikája, ezzel összefüggésben pedig a közlekedési ágazat mára kritikus állapotba került. A legfontosabb tennivalók megvitatására jött létre a Közlekedési Egyeztető Fórum, melynek munkájába a parlamenti ellenzéki pártok mellett bekapcsolódtak a közlekedési szakszervezetek és az egyik legnagyobb önkormányzati szövetség is.
Az LMP bízik abban, hogy a résztvevőknek sikerül megegyezni a legfontosabb intézkedések irányaiban és ezek mentén tárgyalóasztalhoz tudják ültetni a kormányt is. Ezzel összefüggésben a párt megfogalmazta közlekedéspolitikai javaslatait és ezeket vitára bocsátotta.
Az egységes közösségi közlekedés megteremtése évek óta várat magára. A közlekedési ágazat dolgozói pedig nem kapják meg a megfelelő megbecsülést, miközben súlyos létszámhiány van az ágazatban. A kormány százmilliárdokat költ szakmai szempontok és megtérülési számítások tekintetében olyan igazolhatatlan projektre, mint például a kínai hitelből finanszírozott Budapest-Belgrád vasútvonal felújítása.
Az LMP meggyőződése szerint lehetséges olyan, elsősorban szervezési és szabályozási lépések megtétele a közösségi közlekedés átszervezése kapcsán, melyek jelentősebb többletforrás bevonása nélkül a meglévő eszközök jobb kihasználását eredményeznék, így biztosítva a jelenleginél színvonalasabb ellátást. Célunk a közösségi közlekedés pozíciójának erősítése, a kiszolgálás és szolgáltatási színvonal javítása, a mobilitás minimális szintjének biztosítása.
Mindennek érdekében az LMP a közlekedési szövetség modelljének bevezetését javasolja. Az alágazatokat azonos rendszerbe kell terelni, ami indokolatlan párhuzamosságok helyett az ellátás jelentős javulását eredményezné, a térségeken átívelő egységes működés alapja pedig az országos integrált ütemes menetrend bevezetése lenne.
Kiszámítható kínálatával, hatékony erőforrás-gazdálkodásával az integrált ütemes menetrend versenyképesebbé teszi a közösségi közlekedést az egyéni közlekedéssel szemben. Bevezetése olyan területeken is jó közlekedési lehetőséget teremthet, ahol az jelenleg nem megfelelő.
Bízunk abban, hogy a kormány végre érzékeli, hogy a jól és gazdaságosan működő közlekedési rendszer nélkül nem lesz érdemi gazdaságfejlesztés sem.
Keresztes László Lóránt, közlekedéspolitikai szakszóvivő - OS
Fotó: pécsma.hu