Megvalósult egy eddig példátlanul széleskörű és előremutató párbeszéd a közlekedési ágazat problémáiról és a lehetséges megoldásokról. A Közlekedési Egyeztető Fórum résztvevői között a legtöbb kérdésben egyetértés alakult ki, de a kormány láthatóan menekül a párbeszéd elől, és mondva csinált kifogásokkal marad távol az egyeztetésektől.
Az LMP kiemelten fontos feladatának tekinti, hogy az embereket érintő problémákról és a lehetséges megoldásokról beszéljen. A Közlekedési Egyeztető Fórumot szakszervezetek és ellenzéki pártok hozták létre, azzal a céllal, hogy az ágazatot érintő legfontosabb problémák kapcsán legyen terepe a párbeszédnek, és előremutató javaslatok szülessenek. A munkában magas szinten képviselteti magát valamennyi ellenzéki párt, részt vesznek az ágazati szakszervezetek, a Magyar Szakszervezeti Szövetség, és az egyik legnagyobb önkormányzati szövetség is.
Az októberi első ülésen a kormány részéről jelen volt Fónagy János államtitkár úr is. Ezzel együtt a kormány visszautasította a fórumon való rendszeres és érdemi részvételt egy minden tekintetben meghatalmazott személy delegálásával.
Az LMP közlekedéspolitikai javaslatokat dolgozott ki, amelyet a fórum megvitatott, és támogatásáról biztosította. Az érdekképviseletek a munkavállalók érdekében fogalmazták meg legfontosabb javaslataikat. A kormányzaton kívüli szereplők véleménye egységes abban, hogy azonnali intézkedéseket kell foganatosítani, és az álláspontok között nincs kibékíthetetlen ellentét.
Az LMP szerint elérhető lenne, hogy a közösségi közlekedés megfizethetőbb, biztonságosabb, és lényegesen jobb színvonalú legyen, ami többek között az egységes rendszer kialakításától, az integrált ütemes menetrend bevezetésétől várható. Azonnal cselekedni kell az infrastruktúra súlyosan leromlott állapota miatt, és a forrásokat nem lehet presztízs-beruházásokra fordítani. Továbbá orvosolni kell az ágazat kiemelt problémáját, a munkaerőhiányt, amelynek okai abban keresendőek, hogy a kormány nem becsüli meg a munkavállalókat.
Cseresnyés Péter államtitkár súlyosan téved, amikor azt írja, hogy a képzési programok önmagukban megoldást jelenthetnek a gépjárművezető-hiányra. Az ágazatból történő elvándorlást tisztességes bérezéssel, megfelelő munkafeltételek biztosításával, a jogbiztonság és érdekvédelem megerősítésével lehetne csökkenteni. Ki kell elégíteni továbbá azokat a jogos követeléseket (pl. a bennragadt "töredékidők" elszámolása), amelyek kapcsán évek óta csak ígéretek hangzanak el.
A továbblépés érdekében az LMP elvárja a kormánytól, hogy ne vegye semmibe az ágazat szereplőit, és maga is delegálja kellő felhatalmazással rendelkező képviselőjét a közlekedés jövőjéről folyó párbeszéd folytatásához.
Keresztes László Lóránt, közlekedéspolitikai szakszóvivő - OS
Fotó: pécsma.hu