A próbaüzem után sem igazságosabb az útdíj |
2015-02-04 04:06:51 |
A próbaüzem és a kormány által végrehajtott módosítások után sem lett igazságosabb az útdíj, amely hátrányos helyzetbe hozza a vidéken élőket a fővárosban, illetve a központi régióban élőkkel szemben. A miniszterelnök által tesztüzemnek nevezett januári időszakban csak az derült ki, hogy az útdíj eleve elhibázott, csak az emberek megsarcolására alkalmas. A rendszert csak toldozgatni és foltozgatni sikerült, igazságossá tenni nem.
Az útdíj igazságtalanságát a vidéken élőkkel szemben bizonyítja, hogy a megvásárolt matricákért a főváros térségében és a központi régióban használhatják az autósok a legtöbb autópályát, így az egy kilométerre vetített útdíj itt a legalacsonyabb, míg például Veszprém megyében ennek a tízszerese. De az ország összes megyéjére igaz, hogy az útdíjért cserébe kevesebb szolgáltatást kapnak az ott közlekedők, mint Budapest környékén.
Emellett nyilvánvaló a központi régió előnye, már csak azért is, mert eleve a szolgáltatások igénybevétele helyben történik, nem merül fel a távolsági utazás kényszere, mint a vidékieknél, ami az ország túlzottan centralizált struktúrájából adódik.
A budapestiek és központi régióban élők, ha munkába ingáznak, vagy bármilyen közszolgáltatást, kulturális szolgáltatást akarnak igénybe venni a fővárosban, a sokszorosát kapják a kifizetett útdíjért, mint a vidéki emberek.
Az igazságtalanul bevezetett útdíjban semmilyen formában nem érvényesül a használó fizet elve, hiszen ugyanazon 5 ezer forintért sokkal többet kapnak az amúgy is jobban kereső fővárosiak, mint a vidéki emberek, akiknek egyébként is minden más fejlesztés előnye sokszorosan kedvez. Az LMP szerint csak a használatarányos útdíjrendszer lenne igazságos és arányos megoldás.
Sallai R. Benedek, az LMP országgyűlési képviselője - MTI Fotó: 444.hu |